رشد ۷۴ درصدی سود خالص پست بانک در ۹ ماهه امسال

بازتاب اقتصاد (baztabeghtesad.ir) : پست بانک ايران در دورۀ 9 ماهه امسال، 2803 میلیارد تومان سود خالص گزارش کرده که معادل 171 تومان به ازای هر سهم است. این رقم نسبت به سود دورۀ مشابه سال گذشته (تجدید ارائه شده) 74 درصد رشد دارد.

در این دوره درآمد تسهیلات معادل ۵۳۸۰ و هزینۀ سود سپرده ها برابر با ۱۶۴۱ میلیارد تومان است که نسبت به نه ماهۀ سال گذشته به ترتیب ۵۸ و ۱۹ درصد رشد نشان می دهد.

تراز عملیات بانکداری این دوره با ۸۴ درصد رشد به ۳۷۳۹ میلیارد تومان رسیده و درآمد کارمزد با رشد ۲۹ درصدی، ۱۳۲۲ میلیارد تومان گزارش شده است.

در این دوره اسپرد سود تسهیلات و سپرده معادل ۹.۷ درصد بوده که نسبت به دورۀ مشابه سال گذشته ۱.۴ واحد درصد بهبود دارد. سهم سپرده های بدون هزینه از کل سپرده ها بیش از ۶۴ درصد است و در مقایسه با نه ماهۀ گذشته کاهشی اندک نشان می دهد.

در فصل پاییز درآمد تسهیلات ۱۸۲۴ میلیارد تومان و سود سپرده ها ۵۹۶ میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به فصل قبل به ترتیب ۱ درصد کاهش و ۴ درصد افزایش داشته است و تراز عملیات بانکداری را با ۳ درصد کاهش نسبت به تابستان، به ۱۲۲۹ میلیارد تومان رسانده است. درآمد کارمزد این فصل هم با ۶ درصد افزایش، ۵۲۴ میلیارد تومان گزارش شده است.

سود هر سهم در فصل بهار ۵۶۰ ریال و در تابستان ۶۶۱ ریال گزارش شده بود که در پاییز با ۲۶ درصد کاهش به ۴۸۹ ریال رسیده که ناشی از افزایش هزینۀ مطالبات مشکوک و مالیات شناسایی شده، در کنار کاهش تراز عملیات فصل است.

آخرین قیمت سهم ۹۲۶ تومان است و در سه ماه گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است.