مصرف آب سالانه ۱.۲ میلیارد مترمکعبی تهرانی‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از مصرف ۲۳ درصد آب شرب کشور در این استان خبر داد و گفت: مشترکان استان تهران سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب و مشترکان پایتخت سالانه ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصاد بازتاب اقتصاد به نقل از شرکت آب و فاضلاب استان تهران، «محسن اردکانی» در مجمع روابط عمومی‌های آبفای استان تهران با اشاره به محدودیت‌های منابع آبی استان تهران، طولانی شدن دوره خشکسالی از ۲ به چهار سال و رشد ۳۳ درصدی مشترکان آب استان تهران، تصریح‌کرد: با وجود آب کمتر، شمار مصرف‌کنندگان آب بیشتر شده، اما با این حال، حتی آب شرب یک واحد مسکونی نیز قطع نشده است.

وی، متغیر نیروی انسانی را در جبران کمبود منابع آبی تهران تعیین‌کننده خواند و گفت: با وجود آنکه همه متغیر‌های تامین آب در استان تهران در یک دهه اخیر ثابت بوده، اما متغیر نیروی انسانی کمبود‌ها را جبران کرده است و خانواده ۱۲ هزار نفری آبفای استان تهران با همراهی مشترکان و توان مضاعف خود توانسته است تقاضای مصرف را مدیریت کند.

اردکانی با این حال، میزان مصرف آب شهروندان تهرانی را فراتر از الگوی مصرف دانست و افزود: هر شهروند تهرانی در شبانه‌روز ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند، این در حالی است که در بسیاری از کشور‌های پیشرفته که از میانگین بارندگی بالاتری در مقایسه با ایران برخوردار هستند، سرانه مصرف هر شهروند ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز است.

دستگاه‌های فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب وارد میدان شوند

این مقام مسوول، اولویت فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب استان تهران در سال آبی جاری را مدیریت مصرف و تقاضا و سه رکن اساسی مدیریت تقاضا را ارکان قانونی، ابزاری و فرهنگی برشمرد و گفت: رکن قانونی شامل اقدام‌هایی نظیر تعدیل قیمت آب و رکن ابزاری شامل اقدام‌هایی همچون استفاده از کاهنده‌های مصرف و شیر‌های اهرمی و … است، اما رکن فرهنگی شامل فعالیت‌هایی است که بار سنگین آن بر دوش همکاران روابط عمومی شرکت‌ها قرار دارد.

وی، فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب را یک اقدام فرابخشی توصیف و تصریح‌کرد: امروز موضوع آب در صدر همه اولویت‌های کشور قرار دارد، بسیاری از دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی باید با همه توان در زمینه ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب وارد میدان شوند.

اردکانی، ماموریت و وظیفه رسانه‌ها را سنگین‌تر از سایر حوزه‌ها اعلام و تصریح‌کرد: کسانی که منادی مصرف بهینه آب هستند، ابتدا باید خود عامل به این حرف باشند.

وی با اشاره به پویش‌های موثری، چون «آب بهتر است یا ثروت» و «تهران؛ شهر حساس به آب» که در ماه‌های اخیر توسط روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران شکل گرفته و به‌واسطه استقبال شهروندان، در سایر استان‌ها نیز فراگیر شده است، افزود: این اقدام‌های موثر در راستای شکل‌گیری قرارگاه رسانه و تشکیل اتاق فکر تولید محتوا در این شرکت انجام شده و ثابت کرده است اگر محتوا و سخن خوبی تولید و با لحن مناسب در زمان و مکان درستی ارائه شود، مورد پسند شهروندان خواهد بود.

مدیرعامل آبفای استان تهران همچنین استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و انتشار محتوا‌های تولیدشده در گروه‌ها و فضا‌های اجتماعی اثرگذار را مهم خواند و افزود: افزون‌بر ظرفیت‌های رسانه‌ای، نباید از ظرفیت فضای مجازی نیز غافل شد و روابط عمومی باید با تولید محتوا‌های هنرمندانه و بدیع، برای پیام‌های مصرف بهینه آب گوش شنوا پیدا کند.

وی تاکید کرد: چنانچه محتوا‌های تولیدی و پیام‌ها هنرمندانه باشد و مورد پذیرش مردم قرار گیرد، واکنش درخوری از مصرف‌کنندگان خواهیم گرفت و اگر بتوانیم در این زمینه ۱۰ درصد در مصرف مشترکان اثرگذار باشیم، به اندازه ۲ برابر سد لتیان یا بیش از ۳۰۰ حلقه چاه از هدررفت آب جلوگیری خواهیم کرد.