چرا موتورهای EF7 شاتون می زنند؟

به طور کلی، شاید شنیده باشید که بسیاری از افراد و تعمیرکاران اظهار داشته‌اند که موتورهای EF7 شاتون می‌زنند و این موضوع به عنوان یکی از نقاط ضعف این موتور در نظر گرفته شده است. اما علت دقیق شاتون زدن موتورهای EF7 چیست؟

به گزارش بازتاب اقتصاد، می‌توان گفت پیشرانه EF7 یکی از جدیدترین موتورهای داخلی است که بر روی خودروهای خانواده سمند و دنا استفاده می‌شود. اما برخی افراد به فکر می‌کنند که موتور EF7 شاتون می‌زند. در اینجا به طور جامع به علت شاتون زدن موتور EF7 اشاره خواهیم کرد.

نگاهی سریع به موتور EF7

موتور EF7 در سال ۱۳۸۶ با همکاری آلمانی‌ها طراحی شد و از اواخر سال ۱۳۸۷ در خودروی سمند مورد استفاده قرار گرفت. این موتور با هدف بهبود و ارتقاء تکنولوژی و عملکرد، به عنوان یک پیشرانه جدید و بهتر وارد بازار شد. با این وجود، ورود سمند EF7 به بازار با واکنش‌های متناقضی مواجه شد.

از یک سو، علاقه مردم به خرید سمند با موتور جدید EF7 کمتر بود و تقاضا بیشتر برای سمند با موتور XU7 وجود داشت. از سوی دیگر، تیراژ تولید موتور EF7 پایین بود و نمی‌توانست نیازهای تمامی سمندهای تولیدی را برآورده کند.

اولین خودروهای مجهز به موتور EF7 تولید شدند و شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت این خودروها را به ادارات و سازمان‌هایی مانند نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی عرضه کند. اما از سال ۱۳۸۹ به بعد، مردم با موتور EF7 به خوبی آشنا شدند و همچنین تیراژ تولید این موتور افزایش یافت. این موضوع باعث شد تا تعداد خودروهای مجهز به موتور EF7 در بازار افزایش یابد.

علت استقبال مردم از موتور ای اف ۷ چه بود؟

EF7 برای استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) طراحی شده بود و به عنوان یک پایه گازسوز عمل می‌کرد. این ویژگی باعث شد که در حالت گازسوز عملکرد بهتری نسبت به حالت بنزین سوز داشته باشد. در مقابل، موتورهای دیگر که بر پایه بنزین سوز طراحی شده بودند، در حالت گازسوز به تناقص قدرت و گشتاور می‌افتادند و قدرت لازم را نداشتند. به همین دلیل، موتور EF7 با توجه به طراحی بر پایه گازسوز، عملکرد بهتری در این حالت داشت و همچنین هزینه سوخت و آلایندگی کمتری داشت.

علاوه بر این، موتور EF7 توان و گشتاور بیشتری نسبت به موتور XU7 تولید می‌کرد و همچنین امکان پرخورانی یا توربو شدن را نیز داشت.

مشکل شاتون زدن EF7 از کجا شروع شد؟

مشکل شاتون زدن در موتورهای EF7 از ابتدا وجود داشت، اما به دلیل کم بودن فضای مجازی در آن زمان، افراد کمتری با این مشکل آشنا بودند. با گسترش اینترنت و افزایش دسترسی به اطلاعات فنی درباره خودروها از طریق وبسایت‌ها و صفحات مربوط به خودرو، تعداد افرادی که با این مشکل آشنا شده‌اند، افزایش یافته است. بنابراین، مشکل شاتون زدن در موتورهای EF7 از ابتدا تاکنون وجود داشته است، اما در این روزها بیشتر به گوش می‌رسد.

علت اصلی شاتون زدن موتور ای اف ۷ چیست؟

علت اصلی و مهم شاتون زدن در موتور EF7، ضعف یاتاقان‌های متحرک است. یاتاقان‌های متحرک در این موتور بین میل لنگ و شاتون قرار می‌گیرند. برخی تأمین‌کنندگان یاتاقان‌های متحرک را به صورت ضعیف تولید می‌کنند و پس از نصب در موتور، به دلیل فشاری که در دورهای بالا بر روی آن‌ها وارد می‌شود، دمای یاتاقان‌ها افزایش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود که یک یا چند شاتون به علت ذوب شدن یاتاقان‌های متحرک، در حالت قفل قرار بگیرند. در این حالت، میل لنگ با دور بالا که در حال اجرا است، شاتون را به سمت دیواره سیلندر می زند.

در نتیجه شاتون قفل شده و فشار زیادی که توسط میل لنگ به دیواره سیلندر وارد می‌شود، می‌تواند باعث شکستن شاتون یا دیواره سیلندر شود. در هر صورت، وقوع این حادثه باعث می‌شود موتور شاتون بزند و نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد.

موتور EF7 معمولاً در چه کارکردهایی شاتون می زند؟

تأمین‌کنندگان مختلف قطعات موتوری برای EF7، از جمله یاتاقان متحرک، با کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌کنند. همچنین، روش رانندگی افراد نیز ممکن است متفاوت باشد و برخی ممکن است رانندگی پرخطر و فشار زیادی داشته باشند (رانندگی تند و متهور)، در حالی که دیگران رانندگی آرام و متعادلی را انتخاب کنند.

بنابراین، تنوع در کیفیت قطعات موتوری و تفاوت در روش رانندگی می‌تواند تأثیری در عملکرد و مشکلات شاتون زدن در موتورهای EF7 داشته باشد.

قطعات موتور با کیفیت بالا و رانندگی مناسب می‌تواند عمر موتور را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در این صورت، موتور خودرو می‌تواند تا حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر و شاید بیشتر هم کار کند.

اما اگر قطعات موتور EF7 ضعیف باشند و راننده فشار زیادی به آن وارد کند، احتمال شاتون زدن موتور در مسافت ۲۰ هزار کیلومتر هم وجود دارد. بنابراین، کیفیت قطعات و روش استفاده از موتور می‌تواند بر عمر و عملکرد آن تأثیر بگذارد.

چه کار کنیم که EF7 شاتون نزند؟

نمی‌توانید به طور مستقیم کیفیت قطعات موتور را تشخیص دهید، اما می‌توانید برخی اقدامات را انجام دهید تا عمر موتور EF7 را بیشتر کنید.

  1.  تعویض روغن به موقع: رعایت برنامه تعویض روغن و فیلتر روغن به موقع، باعث حفظ سلامت موتور و کاهش سایش قطعات می‌شود.
  2. استفاده از سوخت با کیفیت: استفاده از سوخت با کیفیت و از منابع مطمئن، موتور را در برابر ذرات آلوده و ترکیبات ضررزا محافظت می‌کند.
  3.  رانندگی آرام: رانندگی با سرعت مناسب، معیارهای شتابزنی و توقف نرم و استفاده مناسب از گیربکس، باعث کاهش فشار و سایش غیرضروری بر روی موتور می‌شود.
  4. نگهداری و خدمات منظم: رعایت برنامه‌ها و فعالیت‌های نگهداری و خدمات منظم، شامل بررسی سطح روغن، سیستم خنک‌کننده و سیستم تنظیم سوپاپ‌ها، به عمر موتور کمک می‌کند.
  5. حفظ دمای مناسب: اطمینان حاصل کنید که موتور در دمای عادی و مناسب خود عمل می‌کند و از گرمای بیش از حد جلوگیری کنید.