«جهانی که رسانه ها می سازند» منتشر شد

کتاب «جهانی که رسانه ها می سازند»، از مجموعه کتاب های انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز منتشر شد.

به گزارش مهر، کتاب «جهانی که رسانه‌ها می‌سازند»، از مجموعه کتاب‌های انتشارات مؤسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز منتشر شد. این کتاب روایت دیگری از تأثیر انتظارات تورمی و سهم آن در شکل‌گیری رفتار مردم و فعالان اقتصادی است. این کتاب با تمرکز بر نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری انتظارات، در این خصوص بحث می‌کند که رسانه‌ها با انتشار اخبار و گزارش‌ها سهم بزرگی در شکل گیری رفتار اقتصادی مردم دارند. علاوه بر افراد عادی، حتی فعالان با تجربه اقتصادی و سیاست‌گذاران نیز اطلاعات و اخبار مورد نیاز خود را از طریق رسانه‌ها کسب می‌کنند و بر همین اساس نوع و زاویه اخبار و گزارش‌هایی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود به راحتی می‌تواند نگاه آنها را به آینده (مثبت یا منفی) تغییر دهد.

گفتنی است، انتظارات در کنار سایر مؤلفه‌ها، یکی از متغیرهای مهم در روند شاخص تورم محسوب می‌شود که بانک‌های مرکزی جهان توجه ویژه‌ای به آن دارند و روش‌های مختلفی برای سنجش و اندازه‌گیری آن ابداع شده است. این در حالی است که با وجود مطالعات گسترده‌ای که در این زمینه در دنیا صورت گرفته است، در ایران مطالعات انگشت شماری وجود دارد.

جهانی که رسانه‌ها می‌رساند، نوشته سیده زهرا اجاق دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ۱۲۸ صفحه منتشر شده است. گفتنی است، مؤسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز، نخستین انتشاراتی است که به صورت ویژه موضوع انتظارات در اقتصاد ایران را به طور تخصصی و از زوایای مختلفی دنبال کرده است. پیش از این، «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» و «چالش‌های توسعه به روایت سیاست‌گذاران سرشناس» توسط انتشارات بازار پول و ارز منتشر شده است.

«جهانی که رسانه ها می سازند» منتشر شد