آینده ی صنعت خودرو سازی چیست؟

سخت‌گیری‌های بیش از حد، قیمت بالای انرژی و کاهش فروش، باعث شده است تا صنعت خودروسازی اروپا در معرض نابودی قرار گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دیجیاتو، سخت‌گیری‌های بیش از حد اتحادیه اروپا بر خودروسازان اروپایی، باعث شده است تا صنعت خودروسازی اروپا در معرض نابودی قرار گیرد. رسانه بلومبرگ هفته گذشته با انتشار یک گزارش، نسبت به این موضوع هشدار داد. به گزارش بلومبرگ، خودروسازان اروپایی با تهدیدات جدی پیرامون تعطیلی کارخانه‌ها و نابودی هزاران شغل روبرو هستند. این موضوع می‌تواند موج عظیمی از بیکاری و نارضایتی را در قاره سبز به وجود آورد.

به گزارش بلومبرگ، پنج خودروساز بزرگ اروپا یعنی بی‌ام‌و، مرسدس بنز، استلانتیس، رنو و فولکس واگن در سال گذشته کمتر از ظرفیت خود تولید داشتند. آمار بلومبرگ نشان می‌دهد که این پنج خودروساز بزرگ اروپایی در سال گذشته تنها به اندازه نیمی از ظرفیت خود، اتومبیل مونتاژ کرده‌اند.

تنها نیمی از ظرفیت صنعت خودروسازی اروپا فعال است
در کنار کاهش تولید، مشکل فروش نیز صنعت خودروسازی اروپا را تهدید می‌کند. میزان فروش خودرو در اروپا پس از همه‌گیری کرونا کاهش یافت، اما پس از خاتمه پاندمی، همچنان به سطح قبلی نرسیده است. فروش خودرو در اروپا سه میلیون دستگاه کمتر از دوران قبل پاندمی کرونا است. کاهش فروش خودرو در قاره سبز باعث شده است تا کارخانه‌ها با نیمی از ظرفیت خود به تولید بپردازند. بدیهی است در زمانی که تولید در وضعیت حداکثری قرار ندارد، هزاران شغل در معرض خطر هستند چرا که خودروسازان نیرو‌های مازاد خود را اخراج می‌کنند.

صنعت خودروسازی اروپا
«ماتیاس اشمیت» تحلیل‌گر بازار خودرو اروپا در گفتگو با بلومبرگ، نگرانی خود را بابت عقب افتادن صنعت خودروسازی اروپا از رقبای نزدیک خود یعنی ایالات‌متحده و چین اعلام کرد. به گفته او، بازار خودرو اروپا اکنون کوچک شده است و خودروسازان برای به دست آوردن سهم از این بازار کوچک شده، وارد نبرد سختی شده‌اند. ادامه این وضعیت باعث می‌شود تا برخی کارخانه‌های تولیدی تعطیل شوند.

فولکس‌واگن که یکی از بزرگترین خودروسازان جهان به شمار می‌آید، فرآیند تعطیلی کارخانه‌هایش در آلمان را بررسی می‌کند. بی‌ام‌و نیز با افت فروش در چین مواجه شده است که تولید این خودروسازی را تحت فشار قرار می‌دهد. همزمان با کاهش فروش خودرو، خودروسازان اروپایی اکنون ناچار هستند هزینه بیشتری برای انرژی بپردازند. همچنین یافتن کارگران ماهر برای ساخت خودرو در اروپا از هر زمان دیگری دشوارتر شده است.