دردسر جدید توییتر/ متا، مایکروسافت و صدها شرکت دیگر هم نشان تجاری X را ثبت کرده‌اند!/ عکس

دیجیاتو نوشت: توییتر می‌تواند با چالش‌های حقوقی بسیاری مواجه شود، چون نشان تجاری X توسط شرکت‌های زیادی به ثبت رسیده است.

ایلان ماسک دو روز پیش اعلام کرد که می‌خواهد برند توییتر را به X تغییر دهد و حالا این شبکه اجتماعی را با لوگوی ایکس می‌بینیم. اما این تغییر می‌تواند پیچیدگی‌های حقوقی مختلفی را برای این شرکت به‌دنبال داشته باشد؛ چون شرکت‌های زیادی ازجمله متا و مایکروسافت نیز حقوق مالکیت معنوی همین حرف را در اختیار دارند.

به گزارش رویترز، حرف انگلیسی X ظاهراً طرفداران زیادی دارد و توییتر که حالا می‌خواهد خود را با X معرفی کند، احتمالاً با چالش‌های حقوقی در این مسیر مواجه خواهد شد. «جاش گربن»، متخصص نشان‌های تجاری، می‌گوید حدود ۹۰۰ ثبت نشان تجاری را در آمریکا از صنایع مختلف برای حرف ایکس پیدا کرده است. بااین‌حساب، توییتر حتماً با شکایتی از سمت یکی از این شرکت‌ها روبه‌رو خواهد شد.

صاحبان این نشان‌های تجاری می‌توانند ادعا کنند که استفاده از حرف X موجب سردرگمی مصرف‌کنندگان آن‌ها می‌شود و به برندشان آسیب می‌زند. اگر کار به دادگاه بکشد، توییتر ممکن است درنهایت مجبور به پرداخت غرامت مالی شود یا حتی دیگر اجازه استفاده از این برند را نداشته باشد.

دردسر جدید توییتر/ متا، مایکروسافت و صدها شرکت دیگر هم نشان تجاری X را ثبت کرده‌اند!/ عکس

متا و مایکروسافت بزرگ‌ترین رقبای توییتر بر سر نشان X هستند

یکی از شرکت‌هایی که از سال ۲۰۰۳ نشان تجاری X را در اختیار دارد، مایکروسافت است که از آن برای سیستم‌های ایکس باکس استفاده می‌کند. شرکت متا هم که با اپلیکیشن تردز به رقابت با توییتر می‌پردازد، نشان تجاری حرف آبی و سفید X را از سال ۲۰۱۹ برای نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی به ثبت رسانده است.

گربن می‌گوید متا و مایکروسافت احتمالاً از توییتر شکایت نخواهند کرد، مگر اینکه احساس کنند برند X توییتر می‌تواند به منافع تجاری آن‌ها صدمه بزند.

خود متا هم زمانی که نام جدیدش را انتخاب کرد، با شکایتی از سمت شرکت سرمایه‌گذاری Metacapital و شرکت واقعیت مجازی MetaX روبه‌رو شد و با یک شرکت دیگر هم که از لوگوی آن‌ها شکایت کرده بود، به توافق رسید.

اما حتی اگر ایلان ماسک بتواند به استفاده از X ادامه دهد، همچنان شرکت‌های دیگری وجود خواهند داشت که از این حرف به‌عنوان نماد خود استفاده می‌کنند. «داگلاس مسترز»، مشاور نشان‌های تجاری از شرکت حقوقی Loeb & Loeb می‌گوید: «با توجه به دشواری حفاظت از یک حرف ساده، به‌ویژه حرف X که محبوبیت تجاری بالایی دارد، ادعای توییتر روی این نماد احتمالاً به لوگوهایی محدود خواهد شد که خیلی شبیه به لوگوی X آن‌ها باشند. [و] از آنجایی که این لوگو شاخصه‌های زیادی ندارد، اختیارات قانونی برای حفاظت از آن بسیار محدود خواهد بود.»

۵۸۵۸