عکس| افسانه هیولای پرنده/ سرنوشت غمناک غول ایرباس با ظرفیت ۱۰۰۰ مسافر!
همشهریآنلاین نوشت: رویای ساخت ایرباس «A۳۸۰ استرچ» هواپیمایی با ۱۰۰۰ صندلی، مدتها ذهن مدیران ایرباس را به خود مشغول کرده بود، در آن زمان کسی فکر نمیکرد این طرح جاهطلبانه روزی به بایگانی سپرده شود.
ایرباس A۳۸۰ بزرگترین هواپیمای مسافربری تجاری جهان است که به طور متوسط ۵۵۵ مسافر در سه کلاس مختلف و حداکثر ظرفیت تایید شده ۸۵۳ در یک پیکربندی کاملا اقتصادی را در خود جای میدهد. اما ایرباس از این ظرفیت راضی نبود و برنامههایی را برای A۳۸۰ طراحی کرد که از لحاظ نظری قادر به حمل بیش از ۱۰۰۰ مسافر بود. این هواپیما تا کنون به صورت طرح روی زمین مانده و ساخته نشده است، اما بد نیست بدانیم اگر چنین هیولای غول آسایی ساخته میشد، چگونه میبود؟
ایرباس A۳۸۰ چه بود؟
پس از عرضه A۳۸۰ در سال ۲۰۰۰ به بازار ، ایرباس، A۳۸۰-۲۰۰ استرچ را پیشنهاد کرد که صندلیها را از ۵۵۵ به ۶۵۶ در طرحبندی سه کلاسه افزایش میدهد. اما پس از آن، در سال ۲۰۰۷، ایرباس توسعه بیشتر A۳۸۰-۸۰۰ (معروف به -۹۰۰) را پیشنهاد کرد که شامل ۶۵۰ صندلی در قالب سه کلاسه و حداکثر ۹۰۰ صندلی در پیکربندی تماما اقتصادی است.
در آن زمان چندین شرکت هواپیمایی نسبت به این طرح ابراز علاقه کردند، از جمله شرکت هواپیمایی امارات، که بزرگترین ناوگان A۳۸۰ در جهان را اداره خواهد کرد.، ویرجین آتلانتیک، کاتای اقیانوس آرا، ایرفرانس، کی ال ام (KLM)، لوفت هانزا، خطوط هوایی کینگ فیشر و چندین شرکت لیزینگ هوایی. اما متأسفانه ایرباس مجبور شد این سفارشات پیشنهادی را تا زمانی که بتواند نسخه اصلی A۳۸۰-۸۰۰ را تحویل دهد، بایگانی کند.
با راه اندازی برنامه NEO برای A۳۲۰، ایرباس به برنامه های ایرباس A۳۸۰ بازگشت. آنها پیشنهاد کردند که به محض اینکه A۳۸۰neo را توسعه دادند و راندمان سوخت هواپیما را بهبود بخشیدند، A۳۸۰-۹۰۰ را عرضه کنند.
شایعات حاکی از آن است که ایرباس همچنین یک A۳۸۰-۱۰۰۰ را در نظر گرفته است که ۲۰۰ صندلی بیشتر از A۳۸۰-۸۰۰ داشته باشد و کمی بیش از ۱۰۰۰ مسافر را جابجا کند. اما، طبق سرنوشت، A۳۸۰ به آرامی منهدم شد و بازنشسته شد، بنابراین برنامههای A۳۸۰ عظیم هرگز محقق نمیشوند. به بیان ساده، عدم تقاضا برای یک «ایرباس استرچ» دلیل اصلی بود که ایرباس هرگز A۳۸۰-۹۰۰ را ارائه نکرد. آنها نتوانستند برنامه معمولی A۳۸۰ را حفظ کنند، چه رسد به ساخت یک نسخه بزرگتر. برخی پیشنهاد کردهاند که ایرباس باید A۳۸۰-۹۰۰ را از همان ابتدا به جای A۳۸۰-۸۰۰ کوچکتر ارائه میداد. این امر هواپیما را در موقعیت رقابتی بهتری نسبت به ۷۴۷-۸ و ۷۷۷X قرار میداد.
آینده A۳۸۰
با توجه به اینکه تقریبا نیمی از ناوگان A۳۸۰ جهان پس از شیوع بیماری همه گیر به خدمت بازگشته است، آیا یک «A۳۸۰ استرچ» شده می تواند دوباره وارد بازار شود؟ متأسفانه، تردید وجود دارد که ایرباس برنامه A۳۸۰ را احیا کند به دلیل زیان ده بودن نسخه معمولی A۳۸۰-۸۰۰ مشخص نیست که هواپیمای بزرگتر اگر ساخته شود سوددهی خواهد داشت یا خیر.
۵۸۵۸
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰