آیا پرواز بعدی شما با هواپیمای ساخت چین خواهد بود؟

فرارو نوشت: شرکت هواپیماسازی چینی کامک اخیرا ۱۰۰ فروند هواپیمای سی ۹۱۹ معادل ۷۳۷ بوئینگ و ایرباس‌ای ۳۲۰ نئو را به شرکت هواپیمایی چاینا ایسترن ایرلاینز فروخته است.

آیا ممکن است به زودی با هواپیمای جت ساخت چین پرواز کنید؟ در مورد پیشرفت آشکاری که چین در زمینه نیمه هادی‌ها به دست آورده است نگرانی‌هایی مطرح شده است حتی در شرایطی که ایالات متحده و متحدان اش دسترسی به آخرین فناوری ساخت تراشه و تراشه را مسدود کرده‌اند.

شرکت هواپیماسازی چینی کامک اخیرا ۱۰۰ فروند هواپیمای سی ۹۱۹ معادل ۷۳۷ بوئینگ و ایرباس‌ای ۳۲۰ نئو را به شرکت هواپیمایی چاینا ایسترن ایرلاینز فروخته است. علیرغم آن که این یک معامله داخلی محسوب می‌شود با این وجود، به نفع ایرباس و بوئینگ در امریکا و اروپا نخواهد بود.

افزایش فروش کامک در چین و شاید در خارج از آن کشور سبب مختل شدن قیمت نهایی انحصاری دوگانه که تاکنون در دست ایرباس و بوئینگ بوده می‌شود و همین طور در سهم بازار جهانی اختلال ایجاد می‌کند.

چین برای ساخت سی ۹۱۹ به شدت از تامین کنندگانی مانند شرکت جنرال الکتریک و شرکت بمباردیه درخواست کرد تا دانش خود را با آن کشور به اشتراک بگذارند. آیا اشتراک گذاری چنین دانشی به جاسوسی چین در عرصه هوافضا کمک خواهد کرد؟ در حال حاضر نمی‌توان پاسخی قطعی به این موضوع داد.

با این وجود، پلیس فدرال امریکا (اف بی آی) در سال ۲۰۱۷ میلادی کشف کرد که چین پروژه‌ای را برای سرقت فناوری موتور از شرکت جنرال الکتریک هدایت کرده بود. هم چنین، در پرونده‌ای جداگانه که توسط اف بی آی بررسی شد یک پیمانکار ملی چین و یک پیمانکار نیروی هوایی به ارتش آزادیبخش خلق چین کمک کرده بودند تا بیش از ۶۳۰ هزار پرونده مربوط به هواپیمای ترابری سی – ۱۷ بوئینگ را به دست آورد.

در مقابل، چین با به روزسازی قانون ضد جاسوسی در اوایل سال جاری دامنه فعالیت‌هایی که برای خارجی‌ها “اعمال جاسوسی” قلمداد می‌شوند را افزایش داده و به مقام‌های حکومتی اجازه داده تا خارجی‌ها را راحت‌تر جاسوس قلمداد کنند. این امر جامعه تجاری خارج از چین را به وحشت انداخته و بسیاری از خارجی‌ها از خود می‌پرسند آیا خطرات سرمایه گذاری در آن کشور بیشتر از مزایای بالقوه آن است. با این وجود، اکثر کسب و کارهای غربی در چین کماکان احساس می‌کنند ارزش دارد تجارت در آن کشور را ادامه دهند.

۲۲۷۲۲۷