استقبال مشتریان از طرح تسهیلات انتخاب پلاس ایران زمین

بازتاب اقتصاد (baztabeghtesad.ir) : بانک ایران زمین با هدف کاهش اثرات تورمی بر اقتصاد خانوارها، «طرح تسهیلات انتخاب پلاس» را در دستور کار خود قرار داده که با توجه به شرایط آن، این وام مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش بازتاب اقتصاد، تورم فزاینده یکی از ابرچالش های اقتصاد کشور در سال های گذشته بوده و هست. با توجه به اینکه امکان افزایش دستمزد با توجه به نرخ تورم وجود ندارد، بر این اساس یکی از اقدامات نظام بانکی در این شرایط می تواند اختصاص تسهیلات خرد به مشتریان باشد.واقعیت آن است که شرایط تورمی در کشور همواره دریافت وام را به صرفه می کند و در این راستا بانکها با تنوع خدمات و عرضه تسهیلات می توانند به اقتصاد خانوار در شرایط تورم کمک موثر کنند.

 

کمک به اقتصاد خانوارها هدف طرح تسهیلاتی انتخاب پلاس

در راستای کمک به اقتصاد خانوراها،  بانک ایران زمین به منظور تامین نیازمندی‌های تسهیلات خرد مشتریان در بخش خدمات و تکمیل سبد خدمات و محصولات بانکی طرحی را تحت عنوان طرح تسهیلاتی انتخاب پلاس ارائه می‌ کند که در این روش اعطای تسهیلات متناسب با مدت سپرده گذاری با لحاظ کردن شرط میانگین مانده حساب است.مدت اجرای طرح تسهیلات انتخاب پلاس یک سال، نوع عقد مبادله‌ای، موضوع تسهیلات کمک هزینه نیازهای ضروری و نرخ سود تسهیلات مطابق با مصوبه بانک مرکزی  است.سقف مبلغ تسهیلات این طرح حداکثر ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) و حداقل مبلغ افتتاح حساب ۱۰۰ میلیون ریال (۱۰ میلیون تومان)  است. همچنین حداقل مدت رسوب سپرده جهت محاسبه میانگین مانده سپرده ۳ ماه است. از سوی دیگر نوع سپرده، سپرده کوتاه مدت با نرخ ۱درصد محاسبه میانگین سپرده از تاریخ شروع طرح امکان واریز و برداشت وجود دارد. حداکثر مدت زمان استفاده از میانگین ایجاد شده به منظور دریافت تسهیلات یک ماه است.در خصوص اعطای تسهیلات در قبال تضامین نوع سوم (سفته ) اخذ ضامن / ضامنین معتبر با گواهی کسر از حقوق از شرکتهای دولتی و یا معتبر خصوصی الزامی است. نرخ جریمه عدم بازپرداخت تسهیلات معادل بالاترین نرخ سود تسهیلات ۲۳ درصد به علاوه۶ درصد است.

 

جزییات  بیشتر از طرح تسهیلات انتخاب پلاس

طرح تسهیلات انتخاب پلاس دارای دو مدل یک و دو است. در مدل یک نوع عقد و نحوه بازپرداخت به صورت مبادله ای در اقساط مساوی ماهانه است. حداقل معدل سپرده ریال در این طرح ۱۰ میلیون تومان و حداقل مدت رسوب ۳ ماه است. مبلغ تسهیلات در این طرح نیز دو برابر میانگین  و حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان است. مدت زمان بازپرداخت تسهیلات هم حداکثر ۳۶ ماه است. نرخ سود این تسهیلات نیز مطابق با مصوبه بانک مرکزی است و وثیقه نقدی نیز ندارد. این طرح به دلیل سه ساله بودن مدت زمان بازپرداخت، مناسب افرادی است که به دنبال اقساطی با رقم پایین هستند. در این مدل به عنوان مثال چنانچه فردی  ۱۰۰ میلیون تومان به مدت ۳ ماه در بانک سپرده گذاری کند می تواند بعد از این مدت  میلیون تومان با سود مصوب بانک مرکزی دریافت و به مدت ۳ سال آن را پرداخت کند. میزان اقساط این وام بنا به نحوه محاسبات مدت زمان رسوب پول متفاوت است اما به طور کل رقمی حدود ۴ میلیون تومان برآورد می شود.در مدل دوم  تسهیلات انتخاب پلاس هم، نوع عقد و نحوه بازپرداخت همانند مدل اول به صورت مبادله ای در اقساط مساوی ماهانه است. در مدل دوم هم  حداقل معدل سپرده ریال در این طرح ۱۰ میلیون تومان و حداقل مدت رسوب آورده اولیه ۳ ماه است. اما تفاوت مدل دوم و اول حداکثر مبلغ این وام است که به ۳۰۰ میلیون تومان نیز می رسد. همچنین یکی دیگر از تفاوت های مدل دوم با اول به مدت زمان بازپرداخت آن بازمی گردد که حداکثر ۲۴ ماهه تعیین شده است. نرخ سود این تسهیلات نیز همانند مدل اول مطابق با مصوبه بانک مرکزی است و وثیقه نقدی هم  ندارد. بر این اساس مدل دوم مناسب برای افرادی است که در عین حال که به تسهیلات بیشتری نیاز دارند در عین حال هم قدرت بالاتری نسبت به پرداخت اقساط دارند. در مدل  دوم هم به عنوان مثال چنانچه فردی  ۱۰۰ میلیون تومان به مدت ۳ ماه در بانک سپرده گذاری کند می تواند بعد از این مدت ۳۰۰ میلیون تومان با سود مصوب بانک مرکزی دریافت و به مدت ۲ سال آن را پرداخت کند.