پرواز «تراکتورهای پرنده» در آسمان روسیه

یورونیوز نوشت: دو شرکت هواپیمایی سیبری از دولت روسیه درخواست کردند که طول عمر مفید هواپیماهای «آنتونوف» متعلق به دوران شوروی را که بسیاری از آنها بیش از ۵۰ سال قدمت دارند، افزایش دهد.

هواپیماهای کوچک پروانه‌ای «ای‌ان۲۴» و «ای‌ان۲۶» حداکثر ۵۰ مسافر را حمل می‌کنند و برای شرایط شمال روسیه بسیار مناسب هستند.

اما مدیران خطوط هوایی، خلبانان و کارشناسان صنعت هوایی روسیه با اشاره به تحریم‌های غرب علیه مسکو از بالا رفتن هزینه نگهداری این نوع از هواپیماها سخن می‌گویند.

بیشتر بخوانید:

در چارچوب تحریم‌های غرب علیه مسکو، فروش قطعات یدکی و بیمه هواپیماهای مورد استفاده در خطوط هوایی روسیه ممنوع شده و شرکت‌های خارجی مجبور شده‌اند از اجاره دادن هواپیما به این کشور خودداری کنند.

اگرچه هواپیماهای آنتونوف بخشی از ناوگان هوایی روسیه را تشکیل می دهند، اما درخواست افزایش طول عمر مفید این نوع از هواپیماها که شمارشان هزار فروند برآورد می‌شود، نشان دهنده بروز مشکلات در صنعت هوایی این کشور است.

کنستانتین نظمودینوف، خلبان شرکت هواپیمایی «پولار» (قطبی) به رویترز گفت که هواپیماهای آنتونوف «بسیار قابل اعتماد» هستند، زیرا همه سیستم‌ها به درستی کار می‌کنند و هیچ مشکلی بر سر راه فعالیت‌های آن‌ها وجود ندارد.

او در ادامه با تأکید بر اینکه این نوع از هواپیماها برای شرایط سخت سیبری مناسب هستند، گفت که آن‌ها می‌توانند دمای منفی ۵۵ درجه سانتیگراد را تحمل کند.

کارخانه آنتونوف‌ در دهه ۱۹۵۰ این هواپیما را طراحی و تولید آن را از دهه ۱۹۶۰ در کی‌یف آغاز کرد. تقریباً یک دهه است که هیچ نوعی از این هواپیما تولید نشده است.

سرگئی زورین، معاون مدیر عامل شرکت هواپیمایی «آنگارا» گفت که بدون سرمایه‌گذاری بیشتر برای نگهداری و تعمیر این هواپیماها، یک چهارم آن‌ها تا سال ۲۰۳۰ از گردونه فعالیت خارج خواهند شد.

او با تأکید بر ضرورت حمایت‌های دولت، گفت آن‌ها در بازاری مشغول به فعالیت هستند که در آن هیچ جایگزینی برای هواپیماهای آنتونوف «ای‌ان۲۴» و «ای‌ان۲۶» وجود ندارد.

در اواخر ماه دسامبر، یک هواپیمای حامل ۳۰ مسافر به جای باند فرود، به دلیل اشتباه خلبان روی یک رودخانه یخ‌زده در نزدیکی فرودگاهی در شرق روسیه فرود آمد. مسافران این هواپیمای قدیمی که در سال ۱۹۷۱ ساخته شده بود، سالم ماندند.

کنستانتین سمیونوف، مسافری که در فرودگاه پوشیده از برف «یاکوتسک» در شرق سیبری بود، به رویترز گفت گفت: «هواپیماهای آنتونوف ای‌ان۲۴ همانطور که پدرم می‌گفت یک تراکتور پرنده است.»

پرواز «تراکتورهای پرنده» در آسمان روسیه

او در ادامه با بیان اینکه از پرواز با این هواپیما نترسید، گفت: «ما مدت زیادی است که این کار را انجام می‌دهیم.»

اما اولوگ پانتلوف، رئیس اندیشکده هوانوردی «آویاپورت» بر این نظر است که نگهداری هواپیماهای آنتونوف به زودی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهند بود.

سرگئی زورین انتظار ندارد که تولید انبوه هواپیماهای جدید «لادوگا» برای جایگزینی با هواپیماهای آنتونوف «ای‌ان۲۴» و «ای‌ان۲۶» در بهترین حالت تا سال ۲۰۲۷ آغاز شود.

الکسی یوسیف، سرپرست فنی خطوط هوایی «پولار» (قطبی) با تأکید بر اینکه هواپیماهای آنتونوف «ای‌ان۲۴» و «ای‌ان۲۶» تنها وسیله حمل مسافر و بار در جمهوری یاقوتستان بوده و هستند، گفت که هیچ جایگزینی برای این نوع از هواپیماها وجود ندارد.

او البته در ادامه گفت همه افرادی که در دو سال گذشته از این هواپیماها استفاده کرده‌اند شاهد مشکلات فنی بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

۵۸۵۸