آدمهایی که موش شدهاند
چرا خیلی از ما حس میکنیم که باید از زندگیمان عکاسی کرده و تصاویر آن را به صورت آنلاین با دیگران به اشتراک بگذاریم؟
به گزارش بازتاب اقتصاد، آگوستین لیگنیر، یک عکاس حرفهای در پاریس یک عکاس دو موش را تعلیم داده تا از خودشان عکس بگیرند و جالب اینجاست که موشها دیگر دست از سلفی گرفتن برنمیداشتند.
او از ایده B.F. Skinner رفتارشناس معروفی که یک اتاق آزمایش را برای مطالعه و بررسی درباره یادگیری در موشها ساخته بود، در این راستا الهام گرفت. در اتاق آزمایش اسکینر، هنگامی که موشها یک اهرم مشخص را فشار میدادند، گلولههایی از غذا در اختیارشان قرار میگرفت.
نکته جالب توجه اینجا بود که این جوندگان کوچک، خیلی زود مشتاق به فشار دادن دکمه شدند. آقای لیگنیر ادامه داد:« آنها خیلی باهوش هستند.» او موش سفید رنگ را که باهوشتر بود، آگوستین نامید و موش قهوهای و سفید، آرتور نام گرفت.
بعد از پشت سرگذاشتن مرحله آموزشی، روند پاداش دادن، کمی غیرقابل پیشبینیتر شد. با وجودی که موشها هرزمان که دکمه را فشار میدادند، عکسی از آنها گرفته میشد، ولی پاداشهای شیرین، گهگاهی و طبق برنامه طراحی شده در اختیار آنها قرار میگرفت. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این گونه پاداشهای متناوب، میتواند اثرگذار و قدرتمند باشد و حیوانات را درحالی که چشم انتظار پاداش هستند، در انتظار نگاه دارد.
آگوستین و آرتور برای دریافت این پاداشهای غیرمنتظره، پافشاری عجیبی میکردند. آقای لیگنیر گفت:« گاهی وقتها، آنها حتی زمانی که شکر به آنها داده میشد، آن را نادیده گرفته و باز هم دکمه را فشار میدادند.»
از نظر او، این تشابه آشکاری بود. او دراین رابطه گفت:«کمپانیهای دیجیتال و شبکههای اجتماعی از همین مفهوم برای جلب توجه بازدیدکننده برای بیشترین زمان ممکن بهره میبرند.»
درباره این آزمایش شگفتانگیز در «موشهایی که از خودشان سلفی میگیرند» بیشتر بخوانید.
۵۸۵۸
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰