تبلیغ سفر با امپراطور کوزکو، صادق بوقی و عمه بتول

امپراطور کوزکو، صادق بوقی، عمه بتول و چند نفر دیگر؛ نمایشگاه گردشگری تهران دست به دامن سلبریتی‌ها، اینستاگرامرها و طنازها برای تبلیغ سفر و ایرانگردی شده است.

درهای نمایشگاه گردشگری تهران از ساعت ۸ صبح باز می‌شود و چراغ سالن‌ها از ساعت ۴ بعدازظهر کم‌کم خاموش و غرفه‌ها از بازدیدکننده‌ها خالی می‌شود. محوطه نمایشگاه تقریبا حوالی ساعت ۱۷:۳۰ خالی از بازدیدکننده است.

هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران از روز دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران باز شده و تا پنج‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه ادامه دارد. زمان و روزهای محدود این نمایشگاه روی بازدیدهای امسال تاثیر داشته است، برای بسیاری از غرفه‌دارها سوال شده چرا نمایشگاه گردشگری، که از شلوغ‌ترین نمایشگاه‌های تهران به شمار می‌آمد، امسال اینگونه زمان‌بندی شده و چرا حداقل با یک روز جمعه تلاقی پیدا نکرده و ساعت بازدید آن خیلی اداری بسته شده است.

این زمان محدود، اجازه بازدید کامل از نمایشگاه را نمی‌دهد، امسال حدود ۶۰ هزار مترمربع فضا در اختیار نمایشگاه گردشگری تهران قرار گرفته و حدود ۹۰۰ غرفه برپا شده است و از آنجا که بعضی غرفه‌ها قصه‌گویی، نمایش، اجرای ساز و آواز و معرفی خوراک، سوغات و فرهنگ دارند، بازیدها نمی‌تواند در حد یک مکث کوتاه باشد و نیاز به توقف‌های طولانی‌تر دارد، که با این حساب شاید در یک نیم‌روز یک تا دو سالن نمایشگاه را بتوان دید. البته هستند سالن‌ها و غرفه‌های تجهیزات صنعت گردشگری و هتلی و یا برندهای خوراک و رستوران که احتمالا از حوصله بازیدکننده عادی و غیرمتخصص خارج است و به نسبت زمان کمتری را برای بازدید بگیرد. بنابراین بهتر است پیش از ورود به هر سالن، انگیزه و نیاز از بازدید نمایشگاه گردشگری مدنظر قرار گیرد تا در این زمان محدود، از بازدید بهره بیشتری برد.

تبلیغ سفر با امپراطور کوزکو، صادق بوقی و عمه بتول

در ورودی هر سالن، روی بنرهای بزرگ مشخص شده که کدام استان و یا شرکت گردشگری در آن سالن حضور دارد. با این وجود، کمبود نقشۀ نمایشگاه و راهنما باعث شده بیشتر بازدیدکنندگان سردرگم باشند و فضای نمایشگاه و سالن‌ها، کمی مبهم و نامنظم به نظر آید. بیشتر بازیدکنندگان بدون آگاهی وارد سالن‌ها می‌شوند و گاه بی‌هدف گشت می‌زنند، بروشور جمع می‌کنند و در بهترین حالت، خود را به دست تجربه می‌سپارند.

در محوطه باز نمایشگاه هم با آنکه در سال‌های گذشته غرفه‌هایی برای توزیع نقشه و راهنمایی بازدیدکنندگان اختصاص داشت، اما امسال بیشتر این غرفه‌ها خالی است و نمایشگاه به شدت با کمبود راهنمای بازدید مواجه است.

تبلیغ سفر با امپراطور کوزکو، صادق بوقی و عمه بتول

با وجود این مسائل، نکته جذاب نمایشگاه گردشگری تهران مثل تمام دوره‌های قبل، حضور گروه‌های موسیقی و آئینی محلی است که نبض نمایشگاه را به دست گرفته‌اند و شور و حال بهتری به فضای آن داده‌اند. اگرچه امسال اجرای گروه‌های آئینی و موسیقی به فضای باز هدایت شده و حتی در کنار سالن ۸ و ۹، نزدیک به در جنوبی نمایشگاه، یک استیج برای این اجراها ایجاد شده است، اما همچنان بخشی از اجراها داخل سالن‌ها انجام می‌شود که گاه مانع مذاکرات و گفت‌وگوها می‌شود.

حضور منظم‌تر و پرشمارتر چادرهای عشایری نیز قابل توجه است. یک خیابان در نزدیکی سالن‌های ۸، ۹ و ۱۰ (از سمت در جنوب نمایشگاه) به چادرهای عشایری اختصاص داده شده، که هم شیوه زندگی انواع عشایر در ایران را به نمایش گذاشته‌اند و هم محصولاتشان را می‌فروشند.

تبلیغ سفر با امپراطور کوزکو، صادق بوقی و عمه بتول

برخی از استان‌ها نیز با طراحی‌های جذاب غرفه، بهره‌گیری از خلاقیت و همینطور هوش مصنوعی و ابزارهای نوین، داشته‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری خود را به نمایش گذاشته‌اند و در برخی از سالن‌ها برگزارکنندگان درحالی‌که پوشاک محلی به تن دارند، با لهجه شیرین خود سوغات تعارف کرده و بازدیدکنندگان نمایشگاه را برای سفر به استان و شهرستان‌شان تشویق می‌کنند.

تبلیغ سفر با امپراطور کوزکو، صادق بوقی و عمه بتول

در غرفه برخی از استان‌ها مثل گیلان و قزوین نیز بازار تبلیغ سفر از سوی «صادق بوقی» و «عمه بتول»، حسابی داغ است و مردم برای گپ زدن و گرفتن عکس یادگاری، در نوبت ایستاده‌اند. در غرفه‌ بیشتر استان‌ها یک گروه نوازنده و آئینی حضور دارد که اجرای آنها، بازدیدکننده‌ها را معمولا به وجد می‌آورد.

تبلیغ سفر با امپراطور کوزکو، صادق بوقی و عمه بتول

از سوی دیگر، برخی استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرداری‌ها در نمایشگاه امسال بسیار ضعیف ظاهر شده‌اند، که بخشی از دلیل آن کمبود منابع مالی و اعتباری و مهم‌تر از آن ضعف در خلاقیت و ایده‌پردازی است.

سالن ۱-۴۴ نمایشگاه نیز به کشورهای خارجی اختصاص یافته که امسال در کنار حضور پررنگ روسیه و ترکیه، ازبکستان و تاجیکستان هم جدی‌تر در این نمایشگاه ظاهر شده‌اند و برخی از غرفه‌ها هم توسط سفارتخانه و یا نمایندگان گردشگری آن کشورها در ایران مدیریت می‌شوند. اندونزی، ویتنام، تایلند، زیمبابوه، قطر و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که در این بخش از نمایشگاه حضور دارند. نمایندگان بسیاری از شرکت‌های گردشگری این کشورها نخستین‌بار است که به ایران آمده‌اند و درحالی که از ذهنیت منفی برخی مردم کشورشان برای سفر به ایران سخن می‌گویند، اما از احساس خوبی که با سفر به ایران پیدا کرده‌اند، رضایت دارند و صمیمیت مردم ایران برایشان جذاب است.

تبلیغ سفر با امپراطور کوزکو، صادق بوقی و عمه بتول

گفته شده بود در نمایشگاه امسال بخش صنایع دستی حذف می‌شود و در اسفندماه یک نمایشگاه مجزا به آن اختصاص می‌یابد، با این حال در غرفه بیشتر استان‌ها صنایع دستی فاخر و شاخص عرضه شده که بخشی از آن، فروشی است و قیمت‌های قابل توجه و گاه گزافی دارند.

تبلیغ سفر با امپراطور کوزکو، صادق بوقی و عمه بتول

غذافروشی‌ها نیز از جمله بخش‌هایی بود که پیش از برگزاری نمایشگاه، حرف از حذف آنها بود، بررسی‌ها نیز گویای آن است که امسال از آن چادرهای کباب‌فروشی که دود آن، نمایشگاه را احاطه می‌کرد، خبری نیست، درحالی که ون‌هایی مخصوص فروش غذا در یک بخش از نمایشگاه و در نزدیکی سالن‌ میلاد، متمرکز شده‌اند که بیشتر فست‌فود می‌فروشند و در چادرهای عشایری هم بساط آش و نان و چای داغ همچنان برپاست. البته پراکندگی در این بخش، باعث شده بسیاری از بازدیدکنندگان از دسترس نبودن آب و مواد غذایی در فضای گسترده نمایشگاه شاکی باشند.

اختصاص بخش‌هایی به کودکان از جمله تفاوت‌های نمایشگاه امسال است، هرچند در تمام فضای این نمایشگاه هنوز به این قشر چندان توجهی نشان داده نمی‌شود، اما برخی استان‌ها از جمله خوزستان‌ و فارس به طور ویژه سرگرمی‌هایی برای کودکان دارند. همچنین در سالن ۸ و ۹ در کنار غرفه‌هایی که به میزهای گردشگری اختصاص داده شده، ماکت متحرک یک شیر برای بیشتر کودکان بسیار جذاب است.

تبلیغ سفر با امپراطور کوزکو، صادق بوقی و عمه بتول

با آنکه قرار بود برخی از استان‌ها با تاکید بر دسترس‌پذیری در نمایشگاه گردشگری حاضر شوند، اما بیشتر ماکت‌سازی‌ها و فضای اصلی و پیش‌ساخته نمایشگاه بین‌المللی به گونه‌ای است که امکان و اجازه حضور تمام اقشار با هر سطح از توانمندی را نمی‌دهد و تهیه کتیبه‌هایی با «خط بریل» از سوی برخی غرفه‌ها، به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز تمام گردشگران معلول و یا کم‌توان جسمی باشد، درحالی که تردد برای این قشر در سالن‌ها هنوز دشوار است.

در نمایشگاه گردشگری هر سال فضایی را به خودروهای کلاسیک و کمپرها اختصاص می‌دهند، که محل تجمع آنها در خیابانی نزدیک به سالن میلاد است. هرچند امسال تعداد کمپرها خیلی کمتر از گذشته است و خودروهای کلاسیک هم تقریبا غایب نمایشگاه امسال هستند، که البته جای خود را امسال به موتورسیکلت‌ها داده‌اند. در این بخش نه تنها با گپ‌وگفت می‌توان از این شیوه سفر آگاه شد، که اطلاعاتی درباره چگونگی تجهیز خودرو برای سفر هم می‌توان به‌دست آورد و با شرکت‌های تجهیز خودرو و کمپر هم آشنا شد.

عکس‌های بیشتر از نمایشگاه گردشگری تهران 

آژانس‌ها و شرکت‌های گردشگری هم علاوه‌بر آنکه در سالن‌های خلیج فارس و ۳۸ متمرکز شده‌اند، در سالن‌های دیگر هم پراکنده‌اند و همچنان پرشور درحال تبلیغ سفرهای خارجی هستند، که البته قیمت‌های قابل توجه و گزافی دارند. اتفاق متمایز امسال در این بخش حضور پررنگ بلاگرها و اینستاگرامرهای سفر است، که از این شیوۀ البته متداول در دنیا، برای جذب مسافر و تبلیغ سفر بهره گرفته‌اند. هرچند، شرکت‌کنندگان در این بخش نیز از کاهش بازدیدکننده به نسبت سال‌های گذشته سخن می‌گویند، که دلیل آن را علاوه‌بر زمان محدود نمایشگاه، ناشی از هزینه‌های سنگین می‌دانند که سفر را از سبد بخشی از اقشار خارج کرده است.

هزینه‌ بالای سفر از مهمترین بحث‌های بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال هست، نه تنها هزینه سفرهای خارجی، بلکه سفرهای داخلی نیز به گفته بازدیدکنندگان فاصله زیادی با سال‌های قبل پیدا کرده است که برنامه‌ریزی برای سفر خانوادگی را دشوارتر می‌کند.

با این همه، نمایشگاه گردشگری تهران می‌تواند فرصت مغتنمی برای آشنایی با فرهنگ و داشته‌ها و معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران، هر چند محدود و ناقص، باشد. این نمایشگاه تا پنج‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برپاست، البته که ترافیک سنگین آن به‌ویژه در ساعات پایانی نمایشگاه، مدیریت زمانی بهتری را می‌طلبد.

هزینه ورودی نمایشگاه برای هر نفر ۱۲ هزار تومان است، درحالی که استفاده از پارکینگ‌های نمایشگاه رایگان است.

انتهای پیام