گوشی ساز وارد صنعت خودرو شد!

شیائومی قرار است در زمان دشواری برای خودروهای چینی وارد خودروهای الکتریکی شود. شیائومی چین خودروی الکتریکی خود را عرضه و این نشان‌دهنده ورود این شرکت الکترونیکی به دنیای خودرو است.

به گزارش بازتاب اقتصاد به نقل از ایسنا، سومین فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند جهان تاکنون تنها گفته است که قیمت خودروی آن زیر ۵۰۰ هزار یوان (۶۹ هزار و ۱۷۰ دلار و ۶۴ سنت) خواهد بود. مدل‌هایی که در بیش از ۷۰ فروشگاه در سراسر چین رونمایی شد، با مدل‌های خودروهای اسپرت تایکان و پانامرا پورشه مقایسه می‌شوند.

رالی سهام هشت میلیارد دلاری شیائومی با یک آزمون کلیدی مواجه می‌شود که غول گوشی‌های هوشمند چینی اولین خودروی الکتریکی خود را ارائه کرد، زیرا تلاش می‌کند وارد بازاری ناآشنا و به شدت رقابتی شود. این شرکت فروش سری SU ۷ خود را در چین آغاز خواهد کرد که حاصل تلاش ۱۰ میلیارد دلاری آمریکا به بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان و تحت تسلط تسلا و بی‌وای‌دی است. این سدان احتمالاً بر اساس پیش‌بینی قیمت تحلیلگران وارد رقابتی‌ترین بخش خواهد شد.

لی جون، موسس شیائومی و یکی از بنیانگذاران میلیاردر، این چالش را آخرین تلاش خود نامیده است و توانایی شیائومی را برای شکستن یک بازار شلوغ برای بار دوم با قابلیت‌های تکنولوژیکی خود آزمایش می‌کند.

این ارائه لی جون، جاه طلبی مدیرعامل و بنیان‌گذار شیائومی را برآورده می‌کند که در سال ۲۰۲۱ از ورود این شرکت به خودروهای الکتریکی خبر داد. او متعهد شد که ۱۰ میلیارد دلار در تجارت خودروی شیائومی سرمایه‌گذاری کند و آن را «آخرین پروژه کارآفرینی بزرگ» زندگی‌اش توصیف کرد. تحلیلگران در مورد موفقیت پروژه خودروی شیائومی اختلاف نظر دارند.

استقبال از SU ۷ با وجود جنگ یک ساله قیمت خودروهای برقی در چین، احتمالاً پس از افزایش ۲۲ درصدی از پایین‌ترین سطح ماه فوریه، حرکت سهام شیائومی را تعیین می‌کند. تحلیلگران اظهار کردند که بازار انتظار دارد بیش از ۵۰ هزار محموله در ۱۲ ماه اول عرضه SU ۷ عرضه شود.

پیش‌بینی می‌شود که بازار خودروهای برقی چین برای دومین سال کاهش یابد و یک نهاد مهم در صنعت پیش‌بینی کرده است که رشد فروش در سال ۲۰۲۴ از ۳۶ درصد در سال گذشته و ۹۶ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲۵ درصد کاهش یابد. بی‌وای‌دی، رهبر بازار در سال ۲۰۲۳ سه میلیون خودروی انرژی نو فروخت در حالی که شرکت لی آتو حدود ۳۷۶ هزار دستگاه تحویل داد.

برآوردهای قیمتی بانک‌های وال استریت برای سدان شیائومی از ۲۰۰ هزار یوان تا ۳۰۰ هزار یوان (۲۷۶ هزار و ۶۸ دلار و ۲۶ سنت تا ۴۱ هزار و ۵۰۲ دلار و ۳۹ سنت) متغیر است. یک گزارش محلی به قیمت اولیه ۲۶۶ هزار یوان برای نسخه استاندارد SU ۷ اشاره کرد. لی گفته است که این خودرو می‌تواند در ۲.۷۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

جانسون وان، تحلیلگر گروه مالی جفریز گفت محدوده ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار یوان، در واقع رقابتی‌ترین بخش در فضای الکتریکی چین در حال حاضر است.

SU ۷ شیائومی در زمانی به فروش می‌رسد که بازار خودروی چین، بزرگترین بازار جهان، با چالش‌هایی در چندین جبهه از جمله جنگ قیمت و کندی اقتصاد داخلی که تقاضا برای خودرو را کاهش داده است، مقابله می‌کند. خطر این است که آنها بیش از حد روی فضای خودروهای الکتریکی تمرکز می‌کنند و تمرکز خود را روی بخش‌ها و محصولاتی که آنها را به آنجا رسانده‌اند از دست می‌دهند.

هواوی به‌جای ساخت مدل خود، با حداقل پنج خودروساز برای تولید خودروهای الکتریکی شریک شد و از طرفداران قوی گوشی‌های هوشمند، فناوری منحصربه‌فرد و ویژگی‌های ارتباطی خود استفاده کرد. برند شریک آن Aito در حال حاضر برای دو ماه متوالی پرفروش‌ترین فروشنده چین در میان خودروهای برقی تازه‌کار بود. در حالی که شیائومی از اکوسیستم فناوری هوشمند نیز بهره می‌برد، مدل کسب‌وکار خودروهای الکتریکی آن متفاوت است و هزینه بیشتری نیز دارد. از آنجایی که جنگ بی‌سابقه قیمت‌ها ادامه دارد، تعداد کمی از تولیدکنندگان محلی به جز بی‌وای‌دی و لی‌آتو توانسته‌اند سودآور باقی بمانند.

تیموتی ژائو، تحلیلگر گلدمن ساکس، انتظار دارد شیائومی ۱۴ میلیارد یوان در سال ۲۰۲۴ فروش خودروهای برقی را بر اساس محموله‌های ۶۵ هزار دستگاهی و میانگین قیمت فروش ۲۲۵ هزار یوان به دست آورد. این شرکت در سال گذشته ۲۷۱ میلیارد یوان فروش داشت. او افزود که رونمایی از اولین مدل خودروی الکتریکی هوشمند شیائومی به‌عنوان پنجره‌ای برای بازار و ارزش‌گذاری مجدد ابتکارات جدیدش خواهد بود.