علت گاز نخوردن ماشین چیست؟

گاز نخوردن خودرو، امری ناخوشایند است که مانع شتاب گیری اتومبیل می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم عوامل دخیل در شکل گیری اختلال گاز نخوردن خودرو را بیان کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بیتوته نوشت: یکی از مؤلفه‌های مهم در خودرو، کیفیت روغن موتور است. روغن یک روانکار در مکانیزم خودرو است که با خاصیت روان کنندگی سبب بهبود عملکرد قطعات مختلف موتور خودرومی گردد. 

انتخاب یک روغن موتور با کیفیت بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این، ضرورت دارد در بازه‌های زمانی مشخص، پس از طی کردن یک مسافت معین در راستای تعویض روغن موتور اقدام نمایید. بی توجهی به تمام شدن روغن موتور زمینه را برای کاهش گاز خوردن و جلوگیری از افزایش شتاب خودرو فراهم می‌کند. 

معیوب شدن فیلتر هوا
فیلتر هوا، به عنوان یک تهویه کننده هوا مطبوع در مکانیزم خودرو شناخته شده است. با تجمع آلاینده و آلودگی در فیلتر هوا کارکرد این قطعه مختل می‌شود. در طی این روند، آلاینده‌هایی به موتور وارد می‌شوند و مانع گاز خوردن اتومبیل می‌گردد. علاوه بر این، احتمال می‌رود در مواردی با معیوب شدن فیلتر هوا، هوای مورد نیاز موتور تأمین نگردد. 

معیوب شدن فیلتر هوا در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری مشهود است؛ لذا برای رفع گرفتگی در فیلتر هوا بهتر است در بازه‌های زمانی مشخص برای تعویض این قطعه کاربردی اقدام نمایید. 

معیوب شدن پمپ بنزین 
پمپ بنزین، رابطی است که در انتقال سوخت به باک نقش دارد. زمانی که پمپ بنزین با نقص فنی مواجه می‌شود، بی شک سوخت مورد نیاز برای موتور تأمین نمی‌شود و مانع شکل گیری حرکت در پیشرانه می‌گردد. به عبارتی دیگر با معیوب شدن پمپ بنزین، فرایند سوخت رسانی به موتور با اختلال مواجه می‌شود و مشکل گاز نخوردن خودرو شکل می‌گیرد. 

عدم کارکرد مناسب استپر موتور 
استپر به عنوان یک قطعه سازنده موتور، در عملکرد آن اهمیت گسترده‌ای دارد. در واقع، کارکرد شمع و کوئل وایر شمع تحت تأثیر استپر موتور قرار دارد. با اختلال در کارکرد مناسب استپر موتور، بازدهی شمع و وایر شمع کاهش پیدا می‌کند و عملکرد موتور دستخوش تغییر می‌گردد؛ لذا عدم کارکرد مناسب استپر موتور عامل گاز نخوردن خودرو تلقی می‌شود. 

معیوب شدن دیسک و صفحه کلاچ
یکی از عوامل دخیل در گاز نخوردن خودرو، فرسایش دیسک و صفحه کلاچ است. بی شک در طی کلاچ گیری‌های بی وقفه، با سایش قطعات سیستم کلاچ، زمینه برای تخریب دیسک و صفحه کلاچ فراهم می‌گردد. 

وجود اختلال در کمپرس سیلندر
کمپرس سیلندر بر روی رینگ و سوپاپ‌های خودرو تعبیه شده است. در موتورهای احتراق داخلی، با کمپرس فرایند ترکیب سوخت و هوا شکل می‌گیرد. زمانی که در کمپرس سیلندر اختلال به وجود می‌آید، نیروی ناشی از احتراق به سمت بیرون هدایت می‌شود و موتور به نشتی کمپرس دچار می‌گردد. 

با شکل گیری اختلال در کمپرس نیروی تولیدی موتور تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرد. 

متداول‌ترین عوامل دخیل در گاز نخوردن خودروهای اتوماتیک 

انسداد انژکتور 
یکی از عوامل تأثیر گذار در سیستم سوخت رسانی خودرو، انژکتور است. انژکتور به عنوان یک تزریق کننده موظف است بخار آب، سوخت و هوا را به مخزن احتراق موتور هدایت کند. 

یکی از دلایل ایجاد کننده اختلال در انژکتور، انسداد است. انسداد زمانی شکل می‌گیرد که ذرات و آلاینده‌ها در فیلتر انژکتور تجمع پیدا کنند و در سوخت رسانی به محفظه احتراق اختلال ایجاب نمایند. 

معیوب شدن مپ سنسور 
مپ سنسور یک سیستم اطلاع رسانی به ECU است. این سنسور اطلاعاتی را درباره هوای مکش شده در اختیار سیستم کامپیوتر اتومبیل قرار می‌دهد. 

زمانی که کارکرد مپ سنسور با اختلال مواجه می‌شود، میزان باز و بسته بودن دریچه هوا از کنترل خارج می‌شود و در گاز خوردن خودرو مشکل ایجاد می‌کند. 

معیوب شدن سنسور پدال گاز و کلاچ
خودرو دارای یک سیستم الکترونیکی به نام کنترل گاز است. این سیستم دربردارنده سنسور موقعیت پدال گاز می‌باشد. اصلی‌ترین وظیفه سنسور موقعیت پدال گاز، ارسال سیگنال الکترونیکی برای باز کردن دریچه گاز همزمان با فشردن پدال گاز می‌باشد.

زمانی که راننده به فشردن پدال گاز می‌پردازد، سیگنال‌های الکتریکی به ECU از طریق سنسور موقعیت پدال گاز ارسال می‌شود. زین پس سیگنال پدال گاز به سیستم سوخت هدایت می‌شود و بر اساس آن موتور خودرو اقدام به شتاب گیری می‌کند.

احتمال می‌رود با قرار گیری خودرو در معرض گرمای فراوان کارکرد سنسور پدال گاز و کلاچ دستخوش تغییر شود. بدین ترتیب زمینه برای گاز نخوردن اتومبیل فراهم گردد. 

معیوب شدن ECU
در خودروهای انژکتور، سیستم ECU موظف به بررسی وضعیت خودرو در راستای تنظیم واکنش سنسورهای موجود در موتور می‌باشد. این سیستم قادر است واکنش حس گرهای موتور خودرو را کنترل سازد. 

حروف اختصاری ECU مخفف عبارت Engine control unit می‌باشد. این سیستم کامپیوتری با فراهم آوری زمینه برای سوخت رسانی به موتور، در فرایند گاز خوردن خودرو نقش چشمگیری دارد و با معیوب شدن می‌تواند به صورت مستقیم سبب گاز نخوردن اتومبیل گردد. علاوه بر این، زمانی که سیستم کامپیوتری خودرو مشکل دار می‌شود زمینه برای شکل گیری نوسان دور موتور فراهم می‌گردد. 

معیوب شدن سنسور گاز
در خودروهای انژکتوری و اتوماتیک، سنسورهای مختلفی تعبیه شده است. سنسور گاز به عنوان یکی از قطعات اصلی اتومبیل در نزدیکی استپر موتور و بر روی دریچه گاز قرار دارد. 

سنسور گاز در مکانیزم خودرو وظیفه اطلاع رسانی به ECU در خصوص موقعیت دریچه گاز را بر عهده دارد. با معیوب شدن سنسور گاز، فرایند تنظیم پاشش سوخت انژکتور با مشکل مواجه می‌شود. 

عوامل مختلفی اعم از ثابت ماندن دور موتور در دور پایین، بالا ماندن دور موتور در دور پایین و دیر پایین آمدن دور موتور در کارکرد سنسور گاز تأثیر منفی می‌گذارند. با معیوب شدن سنسور گاز به صورت غیر مستقیم اختلال گاز نخوردن خودرو به وجود می‌آید. 

معیوب شدن سنسور هیدرولیک فرمان
سنسور هیدرولیک فرمان در محدوده‌ای که فرمان قادر باشد به نحو احسن بچرخد، فعالیت می‌کند. این سنسور در راستای آغاز کارکرد به یک سرعت استاندارد نیاز دارد. سرعت مورد نیاز برای کارکرد سنسور هیدرولیک فرمان ۵ کیلومتر در ساعت است. این سنسور در کاهش میزان فشاری که به فرمان وارد می‌شود، نقش دارد. 

با معیوب شدن سنسور هیدرولیک فرمان نشت روغن هیدرولیک، کاهش دور موتور، قطعی در مدار، خاموش شدن اتومبیل در پیچ و گاز نخوردن خودرو شکل می‌گیرد. 

معیوب شدن سنسور دور موتور
سنسور دور موتور موظف به اطلاع رسانی به سنسور کامپیوتر خودرو در خصوص دور موتور است. بی شک با معیوب شدن این سنسور روند اطلاع رسانی تضعیف می‌شود و در عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارد. 

برجسته‌ترین تأثیر معیوب شدن سنسور دور موتور در گاز خوردن خودرو بروز پیدا می‌کند. 

راه حل‌های مناسب برای رفع مشکل گاز نخوردن خودرو 
مناسب‌ترین راه حل در خصوص جلوگیری و رفع مشکل گاز نخوردن خودرو، معاینه قطعه‌هایی است که در گاز خوردن خودرو دخیل هستند. 

همان طور که بیان کردیم قطعات دخیل در گاز خوردن خودرو شامل پمپ بنزین، فیلتر هوا، کمپرس سیلندر، روغن موتور، استپر موتور، دیسک و صفحه کلاچ، سنسور گاز، ECU، سنسور هیدرولیک فرمان، انژکتور و مپ سنسور می‌شود. 

در میان بخش‌های مختلف سازنده خودرو، کیفیت بنزین در کارکرد آن نقش چشمگیری دارد. بنزین سوپر به موجب برخوردرای از اکتان مناسب تا حد قابل توجهی از شکل گیری گاز نخوردن خودرو جلوگیری می‌نماید.