اتفاق عجیب و غیرمنتظره در بازار خودرو

با توجه به جو حاکم بر بازار خودرو شاهد بودیم که قیمت بازاری محصولات پُرتقاضای سه خودروساز بزرگ کشور در فصل بهار نوسان چندانی به خود ندیده و دامنه تغییرات قیمتی محصولات خودروسازان در بازه زمانی مورد اشاره محدود بوده است.  

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اکو ایران، تولید خودروی سواری در سه خودروساز بزرگ کشور در بهار ۱۴۰۳ به نسبت بهار سال قبل کاهش بیش از ۱۲ درصدی را به خود دیده است.

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع تا پایان خرداد امسال حدود ۲۰۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه از انواع محصولات سواری خود را در خطوط تولید تکمیل کردند. این تیراژ تولید در حالی در کارنامه خودروسازان بزرگ ثبت شده که آنها در مدت مشابه پارسال در مجموع تیراژی حول و حوش ۲۳۲ هزار و ۴۰۰ دستگاهی را به نام خود ثبت کردند.

بنابراین به زبان تیراژ تولید محصولات سواری خودروسازان در بهار سال جاری به نسبت بهار ۱۴۰۲ با کاهش حدود ۲۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه همراه شده است.

اما ریز تولید سه خودروساز بزرگ کشور در اولین فصل سال نشان می دهد ایران خودرویی ها با تولید حدود ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع محصول سواری توانستند در صدر جدول تولید خودروی سواری قرار گیرند.

نارنجی های جاده مخصوص نیز با تولید حول و حوش ۶۵ هزار و ۶۰۰ دستگاهی رتبه دوم را در جدول تیراژ تولید خودروی سواری به خود اختصاص دادند.

پارس خودرویی ها نیز طبق معمول رتبه سوم را به خود اختصاص دادند. زیر مجموعه خودروسازی سایپا در بهار سال جاری نزدیک به ۲۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه از انواع محصولات سواریحاضر در سبد محصولاتی خود را در خطوط تولید تکمیل کنند.

بررسی آیتم های اثرگذار روی قیمت بازاری خودرو نشان می دهد تولید و عرضه خودروهای سواری همواره یکی از ملاک های تعیین قیمت محصولات خودروسازان در بازار محسوب می شود.

بنابراین کاهش تولید محصولات سواری شرکت های خودروساز و به دنبال آن افت عرضه خودروسازان می تواند روی قیمت های بازاری خودرو اثر گذاشته و سبب افزایش قیمت محصولات خودروسازان در بازار می شود.

اما با توجه به جو حاکم بر بازار خودرو شاهد بودیم که قیمت بازاری محصولات پُرتقاضای سه خودروساز بزرگ کشور در فصل بهار نوسان چندانی به خود ندیده و دامنه تغییرات قیمتی محصولات خودروسازان در بازه زمانی مورد اشاره محدود بوده است.

بنابراین به نظر می رسد بازار خودرو به نوعی قِسر در رفته است. چنانچه کاهش تولید سواری روی قیمت بازاری اثر می گذاشت شاهد رشد قیمت خودروهای پُرتقاضا در بازار بودیم. این افزایش قیمت می توانست به گونه ای باشد که دست متقاضیان خودرو بیش از پیش از خرید محصولات شرکت های خودروساز در بازار کوتاه شود.

فعالان بازار خودرو معتقدند تا اینجای کار بازار خودرو به نوعی شانس آورده که قیمت بازاری محصولات خودروسازان هنوز از آیتم کاهش تیراژ تولید تاثیر نگرفته است و اگر این اتفاق می افتاد، نمودار قیمت بازاری خودرو به میزانی رشد می کرد که بخشی از مشتریان مجبور می شدند راه خروج از بازار را در پیش گیرند.

مشخص نیست بازار خودرو چه زمانی اثر کاهش تیراژ تولید خودروسازان را روی قیمت محصولات پُرتقاضا نمایان کند اما به نظر می رسد متقاضیان خودرو از این دست موقعیت ها برای خرید خودروی مورد نظر خود در سال جاری کمتر به دست بیاورند.