عکس | فاجعه در انتقال ایرباس هما به آشیانه / ضرر به سرمایه حدودا ۲۰۰ میلیون دلاری در روزهای تحریم!
در بحبوحه چالش صنعت هوایی کشور و درحالی که وعده افزوده شدن ۶۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی در دوره مهرداد بذرپاش تنها در حد حرف باقی مانده است، یک فروند ایرباس ۳۰۰ از بزرگتین هواپیماهای پهن پیکر برای پروازهای طولانی ایران ایر دچار سانحه شد.
بر اساس نوشته سایت تخصصی کن نیوز: روز گذشته در حین انتقال هواپیمای ایرباس سری ۳۰۰ هما به آشیانه فرودگاه امام خمینی (ره) جهت انجام چکهای دورهای، در اتفاقی نادر بال هواپیما با دهانه هنگر برخورد نموده و خسارت سنگینی به این هواپیما وارد گردید.
این در شرایطی است که هما تنها سه فروند هواپیمای پهن پیکر سری ۳۰۰ در اختیار دارد.»
ایرباس یکی از معروفترین انواع هواپیماهای مسافربری ایران است که تقریبا اکثر ایرلاینها از آن استفاده میکنند، ایرباس از پرفروشترین و بهترین هواپیماهای مسافربری ایران است.
• ایرباس A300
ایرباس A300 از هواپیماهای پهن پیکرِ ایرباس فرانسه است که طی سالهای ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۷ میلادی ساخته میشد. هواپیماساز اروپایی طی این مدت ۵۶۱ فروند ایرباس A300 به ایرلاینهایی از سراسر جهان تحویل داد و در حال حاضر ایرلاینهایی از امریکا، آلمان و ایران بیشترین استفاده را از این نوع ایرباس دارند.
ایرباس A300
طول مدل B4 هواپیماهای A300 که ایرانایر عمدتاً از آن استفاده میکند، ۵۳.۶۱ متر، ارتفاع آن ۱۶.۷۲ متر، فاصلهی نوک دو بالِ آن ۴۴.۸۳ متر و ظرفیتش نیز حداکثر ۲۶۶ مسافر است. متوسط سرعت این هواپیمای دوموتوره (موتورهای توربوفن) حدود ۸۹۵ کیلومتر بر ساعت برآورد میشود. بُرد پرواز ایرباس A300 نیز ۷۷۰۰ کیلومتر است.
هر یک از این هواپیماها در مارکت جهانی بیش ۲۰۰ میلیون دلار ارزش دارند و یک اشتباه در حمل و نقل آسیبی پر هزینه به همراه داشته است.
با خروج این پرواز برای مدتی طولانی گره پروازهای کشور پیچیده تر می شود و با چالشی بزرگ تر روبرو می شود. هواپیمایی که عمر متوسط بالا داشته است اما به دلیل شرایط خاص هواپیما در کشور از بهترین های موجود محسوب می شود.
تا پیش از ورود هواپیماهای برجامی از این ایرباس ها حتی برای سفرهای روسای جمهور و مقامات عالی دولتی استفاده می شد و حالا به روز ترین سری از هواپیماهای کشور همان چند فروند ایرباس ۳۲۱ برجامی هستند که به کشور تحویل شده اند.
۴۱۴۱
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰