چطور با بیمه کردن بسته های پستی غرامت دریافت کنیم؟

طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی پست در زمان ثبت مرسوله در پست، بیمه آن مشخص می‌شود؛ به عبارتی مشخص می‌کنند ارزش بسته چقدر است و درصورتی که تمایل داشته باشند می توانند آن را بیمه کنند و پس از این موضوع پست موظف است درصورت آسیب دیدن مرسوله غرامت آن را پرداخت کند.

با افزایش خریدهای آنلاین نقش خدمات پستی هم در زندگی افراد پررنگ‌تر و مهم‌تر شد و از سوی دیگر با شیوع همه گیری کرونا در ایران بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند کالاها و ابزارهای مورد نیاز خود را در اینترنت جست و جو کنند و سفارش اینترنتی بدهند و دیگر نسبت به گذشته به مراجعه حضوری فروشگاه‌ها و خریدهای حضوری تمایل کمتری نشان می‌دهند. اما در کنار همه موارد گفته شده مانند اطمینان به فروشگاه انتخاب شده و تأیید اصالت محصول و کالاها، نحوه حمل و نقل کالا هم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در شرایطی که شرکت ملی پست بیشتر مواقع نقش حمل و نقل کالاها را بر عهده داشته، اکنون خدمات پستی از نامه و قبوض کاغذی به مرسوله و کالا تغییر یافته است و در عین حال، شرکت‌های خصوصی هم پا به عرصه رقابت با این شرکت گذاشتند، این درحالی است که این شرکت همچنان از گسترده ترین سیستم حمل و نقلی برخوردار است و حتی اگر مناطق در کشور باشند که شرکت‌های خصوصی انتقال کالا به آن نواحی را انجام ندهند اما این شرکت اعلام کرده به دلیل ماهیت ملی خود انتقال کالا به دورترین نقاط کشور را برعهده می گیرد و آن را وظیفه خود می‌داند.

اما مواردی مانند تأخیر در زمان ارسال، آسیب دیدن کالا، سرقت و حتی مفقود شدن با افزایش حجم مرسولات پستی سبب انتقاد و حتی اعتراض نسبت به خدمات این شرکت شده است. شرکت ملی پست عددی را به عنوان بیمه درنظر گرفته تا درصورتی که مرسوله سالم به دست گیرنده نرسد، به عنوان غرامت به صاحب مرسوله پرداخت کند.

برای درخواست غرامت هم فرد می‌تواند زمانی که مرسوله را به باجه تحویل می‌دهد اعلام کند که ارزش مرسوله چقدر بوده و آن مرسوله بیمه می‌شود و مبلغی که گفته شده در صورت مفقودی یا آسیب دیدگری مبنا قرار می‌گیرد، همچنین این غرامت سیستمی داده می شود.

نکته قابل توجه این است اگر مرسوله‌ای پشت باجه پست تحویل شود، پرداخت غرامت آن بر عهده پست است. این شرکت نرم افزاری را تحت عنوان جامع قبول دارد که در سراسر کشور برای فروش اینترنتی یا از طریق باجه یکسان است. اگر شخص ارسال‌کننده وارد نرم‌افزار جامع قبول شود، وزن و بیمه و همه چیز مشخص است، اما اگر در این سیکل قرار نگیرد، پست وظیفه‌ای در قبال آن ندارد.

همچنین اگر مرسوله‌ای که از طریق اینترنت و اینستاگرام خریداری می‌شود، دچار آسیب یا مفقودی شود خسارت آن در صورتی برعهده پست است که کالا از طریق پست ارسال شده باشد و ارسال کننده، آن کالا را بیمه کرده باشد؛ بنابراین فروشنده مرسوله باید مطمئن باشد چون پست فقط جابه جایی را انجام می‌دهد.

چند نکته درباره بیمه کالاهای پستی

یک بیمه تحت عنوان بیمه اجباری وجود دارد که با ۸۰۰ تومان، کالا را تا ۸۰۰ هزار تومان حمایت می‌کند، اما بیمه گفته شده با توجه به ارزش محتوی مرسوله تا سقف ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. فعال کردن بیمه گفته شده، بستگی به شرکت طرف قرارداد دارد، به طور مثال افراد از پیج اینستاگرامی که خرید می‌کنند، باید موظف شود کالا را بیمه کند که اگر کالا آسیب دید، از طریق شرکت پست غرامت پرداخت شود. طبق اعلام شرکت ملی پست، به ازای هر یک میلیون تومان بیمه، دو هزار تومان باید پرداخت شود یعنی سقف بیمه تا ۲۰ میلیون تومان حق بیمه ۴۰ هزار تومانی دارد.

در همین رابطه – محمود لیائی- مدیرعامل شرکت ملی پست– به تازگی درباره این موضوع گفته است: در زمان ثبت مرسوله در پست بیمه آن مشخص می‌شود. به عبارتی مشخص می‌کنند ارزش بسته به طور مثال چقدر است و درصورتی که تمایل داشته باشند بیمه می‌کنند و پس از این موضوع هم شرکت ملی پست هم موظف است غرامت آن را درصورت آسیب دیدن مرسوله پرداخت کند.

طبق گفته وی، این موضوع طبیعی است و دو درصد مرسولات در دنیا شامل تأخیر یا غرامت می شود؛ بنابراین اگر براساس SLA نباشد و رعایت نشده باشد، ما موظف هستیم غرامت را پرداخت کنیم. همه این موارد سامانه دارد و مرسوله هنگام ثبت و ارسال مشخص و پرسیده می‌شود که نیاز به بیمه و زمان خاص دارد یا خیر؛ همه این موارد براساس کد رهگیری رصد می‌شود.