جوابیه «هما» به گزارش حادثهی برخورد بال هواپیما به آشیانه فرودگاه امام خمینی
در ارتباط با خبر منتشر شده حادثهی برخورد بال هواپیما به آشیانه فرودگاه امام خمینی (ره) علی رغم جو رسانهای ایجاد شده به مطالب غیر تخصصی و خلاف واقع توسط برخی از رسانهها به استحضار میرساند:
به گزارش بازتاب اقتصاد، در ابتدای متن خبر حادثه مذکور اتفاق فوق، نادر عنوان گردیده است و این در حالیست که به طور معمول به صورت روزانه یا ماهانه شاهد موارد مشابهی از این دست در سرتاسر دنیا هستیم که خبر از برخورد تجهیزات زمینی یا فرودگاهی با بدنه هواپیما دارد. لذا این اتفاق در دستهبندی اتفاقات نادر قرار نمی گیرد.
در خصوص وقوع خسارت سنگین به هواپیما نیز سوالی که مطرح می شود این است که مرجع اعلام خسارت چه کسی است؟ آیا بر اساس گزارش مبادی رسمی و فنی تخمین زده شده است یا صرف قراردادن یک عکس معیار بر تشخیص سنگینی این خسارت جزئی به بال هواپیما است؟! براساس گزارشهای موجود هواپیمای ایرباس براوو دلتا A300-600 با شماره پرواز IR9000 در ساعت پنج بعد ازظهر برای انجام تعمیرات این بخش از فرودگاه امام خمینی( ره) به پرواز درآمده و در فرودگاه مهرآباد به زمین نشسته است و این امر حاکی از آن است که اتفاق مذکور جز خسارتهای سنگین نبوده و هواپیما در واقع همچنان عملیاتی بوده است.
در قسمت دیگری از گزارش آمده است این آسیب جز آسیبهای پرهزینه محسوب می شود در صورتی که همانطور که اشاره شد خسارت وارده جزئی است و هواپیما در حال تعمیر است وحداکثر تا چند روز آینده به چرخهی پروازی برمی گردد.
در خصوص خروج طولانی مدت و کاهش عرضه و گره پروازی، لازم به توضیح است که هواپیمای مذکور با توجه به انجام عملیاتهای حج و فرارسیدن زمان چک تعمیراتی از چرخهی پروازی خارج بوده و جزء هواپیماهای برنامه ای نبوده است و اگر چه به زودی طبق برنامه ریزی، عملیاتی خواهد شد.
از طرف دیگر ارزش هواپیمای ایرباس A300-600 دویست میلیون دلار تخمین زده شده است که این مبلغ بسیار غیرتخصصی است و متاسفانه ارایه اعداد و ارقام خلاف واقع باعث تشویش اذهان عمومی خواهد شد.
ضمن اینکه در خبر آمده است هواپیمای ایرباس سری ۶۰۰ سه فروند است و این در حالی است هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” دارای چهار فروند A300-600 ، یک فروند هواپیمای ایرباس سری A310-300 و یک فروند هواپیمای سری ۳۰۰-FFCC می باشد و هواپیمای ایرباس سری ۳۰۰ طبق اسناد و مدارک شرکت سازنده جز هواپیماهای میان برد و همچنین با برد پروازی کمتر از چهارهزارکیلومتر و زمان پروازی کمتر از ۸ ساعت است که از نظر دسته بندی سازمان ایکائو جزء هواپیماهای دور برد قرار نمی گیرد، که باز هم متاسفانه در خبر اشتباه به آن پرداخته شده است.
آنچه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” در طول سالهای خدمت خود مد نظر داشته حفظ ارتباط دو سویه میان شرکت “هما” و اصحاب رسانه ها برای روشن شدن اذهان عمومی از رخدادهای پیش آمده در سطح هواپیمای ملی ایران و جلوگیری از تشویش در سطح جامعه می باشد. لذا از همهی رسانهها و علاقهمندان به حوزهی هوانوردی تقاضا دارد که قبل از پرداختن به اینگونه اخبار از صحت وسقم آن مطلع گردند.
۲۲۷۲۲۷
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰