مدیرعامل مرکز فابا:

دست بانک‌ها در استفاده از خدمات «فین‌تک‌» بسته است

مدیرعامل مرکز «فابا» با تأکید بر اینکه قوانین، دست بانک‌ها را در استفاده از خدمات فین‌تک‌ بسته است، اظهار کرد: اگر قوانین و قواعد رگولاتوری سریعتر با نوآوری هماهنگ شود، بانک‌ها نیز می‌توانند سریع‌تر از این خدمات استفاده کنند.

محمدمراد بیات، مدیرعامل مرکز«فابا »(مرکز فرهنگسازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور) اظهار کرد: بسیاری از فین‌تک‌ها در سال‌های اخیر جذب صنایع پولی، مالی و بانکی کشور شده‌اند واینگونه نیست که جذب نشده باشند؛ اما هر نوآوری در ابتدا با نوعی مقاومت از بدنه هر بخش اقتصادی مواجه می‌شود که تنها مختص به ایران نیست.

مقاومت بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ به حضور نوآوری‌ها کمتر شده است

بیات ادامه داد: البته این مقاومت نسبت به سال‌های اخیر خیلی کمتر شده است و تمامی بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ، مراکز نوآوری و رشد فین‌تک‌ها را ایجاد کرده‌اند و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل مرکز فابا عنوان کرد:‌مشکلی موجود این است که لایه مدیران کشور با مفاهیم جدید کمتر آشنا بوده و اشتیاق به جذب آن‌ها در برخی از بخش‌های اقتصادی کمتر بوده است. تعریف دقیقی از نظر روابط رگولاتوری و فین‌تک‌ها هم انجام نشده در حالی که باید تعریف حقوقی دقیق‌تری انجام می‌شد تا بتوان از ظرفیت آن‌ها بهتر استفاده کرد.

دست بانک‌ها

برخی از نوآور‌های فین‌تک‌ها در چارچوب قواعد رگولاتوری نمی‌گنجد

بیات تصریح کرد:‌ بانک‌ها موظف هستند که مطابق با قواعد رگوله‌شده رگولاتوری حرکت کنند در حالی که فین‌تک‌ها برخی از نوآوری‌هایشان در چارچوب رگولاتوری نمی‌گنجد و رگولاتوری خیلی کند و دیر در حال همسوکردن خود با نوآوری است.

مدیرعامل مرکز فابا عنوان کرد: اگر قوانین و قواعد رگولاتوری سریعتر با نوآوری هماهنگ شود بانک‌ها نیز می‌توانند سریعتر از این خدمات استفاده کنند. لزوما بحث سنتی بودن بانک‌ها مطرح نیست؛ بلکه بحث بسته‌بودن قوانین و قواعد رگولاتوری است که دست آن‌ها را در اقدامات جدید بسته است.

فشار بر رگولاتوری افزایش یابد

بیات ادامه داد: باید فشار بر رگولاتوری افزایش یابد تا بانک‌ها بتوانند از نوآوری و فناوری‌هایی که فین‌تک‌ها به وجود آورده‌اند، بیشتر استفاده کنند.

 

آنا