رشد ۶۹ درصدی تولید خودرو توسط بخش خصوصی/ قیمت خودرو ۲۶ درصد کاهش یافت

در مجموع ۹ ماهه امسال حدود ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو معادل ۲۳ درصدِ تولید، سهم تولید در بخش خصوصی است که نسبت به تولید ۱۳۲ هزار دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، حدود ۶۹ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.

 بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده که از این تعداد ۸۳۷ هزار دستگاه آن‌ها سواری است.

تولید سواری در آذر ماه در مقایسه با ۷۶۱ هزار دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۱۰ درصدی دارد؛ از این حجم تولید سواری‌ها در ۹ ماهه امسال، بالغ بر ۸۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه متعلق به یک‌ ماهه آذر ماه است.

 علاوه بر این در مجموع ۹ ماهه امسال حدود ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو معادل ۲۳ درصدِ تولید، سهم تولید در بخش خصوصی است که نسبت به تولید ۱۳۲ هزار دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، حدود ۶۹ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.

به دنبال آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد تولید خودرو در سه فصل ابتدایی امسال، عبدالله توکلی‌لاهیجانی- مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت – اظهار کرد: تا پایان ماه گذشته ۹۹۰ هزار دستگاه از انواع خودرو در کشور تولید شده و اکنون (از ابتدای دی ماه تا امروز) قطعا تولید از مرز یک میلیون دستگاه هم گذشته است؛ لذا می‌توان گفت که  شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم.

وی افزود: در حال حاضر جریان تولید و عرضه‌ خودرو وضعیت مناسبی دارد و با عملی شدن واردات خودرو، بازار خودروی کشور به سمت رقابتی شدن پیش رفته است؛ بنابراین دو عارضه مزمن در بازار خودروی کشور که طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفت و تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه آن هم با تولید خودروهای ناقص، کاهش یافت و تلاطم بازار خودرو را ایجاد کرده بود، مدیریت شد.

این مدیر صنعتی، خاطر نشان کرد: امسال نیز در تولید داخل، همچون سال گذشته رشد تولید خودروی کامل را داشته‌ایم و از سوی دیگر با حذف تلاطم‌های بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو شکل گرفته است. به عبارت دقیق‌تر،   به طور متوسط  قیمت بازار خودروهای تولید داخل از ابتدای سال جاری، حدود ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش یافته است؛ ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید داخل  و عرضه و همچنین تداوم جریان واردات خودرو، عملا بازار به سمت رقابتی شدن حرکت کند و با افزایش تولید و عرضه در ماه‌های پایانی سال، شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار به قیمت‌های کارخانه باشیم.

خودرو از کالای سرمایه‌ای خارج شد

توکلی لاهیجانی تاکید کرد: همچنین پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نشان می‌دهد که با خارج شدن خودرو از کالای سرمایه‌ای، با ریزش تقاضای متقاضیان مواجه بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که در برخی از خودروسازان کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان سامانه اقدام به تکمیل وجه و نهایی کردن قرارداد خود، نکرده‌اند و در بیش از ۸۰ درصد انواع خودروها، میزان تحقق متقاضیان سامانه کمتر از ۵۰ درصد ثبت شده است.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت متذکر شد: اما نکته حائز اهمیت این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با گذر و غلبه بر مسائل کوتاه مدت و روزمره‌ صنعت خودرو، بر اجرای طرح‌های تحولی و زیربنایی متمرکز شده است؛ به ویژه اینکه تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز استفاده از پنجره فرصت فناوری‌های نوین در صنعت خودرو، نظیر برقی‌سازی و اتصال‌پذیری است که می­‌تواند زمینه‌ساز تحول در صنعت خودروی کشور باشد.

وی افزود: از سوی دیگر تغییر قواعد صنعت خودروی کشور، با آسیب‌شناسی این صنعت طی سال‌های گذشته و از طریق تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط با قانون ساماندهی صنعت خودرو آغاز شده که در حال حاضر در کمیسیون‌های تخصصی دولت، در حال جمع‌بندی است؛ بنابراین مجموعه اقدامات انجام شده برای صنعت خودرو در دولت سیزدهم و طرح‌های پیش‌رو حکایت از چشم‌انداز روشن برای این صنعت مهم و تاثیرگذار خواهد دارد.

توکلی لاهیجانی معتقد است که غلبه بر  بحران‌ها و مسائل کوتاه مدت این صنعت و اجرای طرح‌های تحولی، می‌تواند توسعه پایدار این صنعت را در پی داشته باشد. ارائه تصویری روشن مبتنی براعداد و ارقام می­‌تواند نقش مهمی در ارتقای یک صنعت و اصلاح کاستی‌های صنعت داشته باشد؛ از این‌رو دفتر صنایع خودرو به صورت منظم  از سال گذشته گزارش‌های تحلیلی همراه با نمودارهای متنوع از تولید و سایر مختصات صنعت خودروی کشور را تحت عنوان آمارنامه صنعت خودرو منتشر می‌کند.  

مدیر کل دفتر مذکور، تاکید کرد: ارائه منظم این گزارش‌ها با جزئیات کامل، می‌تواند تصویری روشن از وضعیت صنعت خودروی کشور در حوزه تولید داشته و زمینه‌ساز جذب مشارکت نخبگان برای ایجاد تحول در صنعت خودروی کشور باشد.